Lastige (ethische) vragen via de chat: als dat maar goed gaat!

Astrid Bokhorst

Medewerker Advies & Toerusting

04 juni 2018

Wist u dat u sinds kort kan chatten met de NPV-Advieslijn? Nu nog alleen overdag, maar deze zomer willen we de chat ook op de avonden open stellen. Op die manier willen we zoveel mogelijk volwassenen en jongeren de mogelijkheid geven om hun persoonlijke vraag aan de NPV voor te leggen.

Vooral jongeren willen chatten

Voor we deze stap gingen zetten, hebben we bij de leden van de NPV gepeild op welke manier ze bij voorkeur contact opnemen met de Advieslijn. Zou de NPV chatten toe moeten voegen aan de dienstverlening? Vooral jongeren bleken de mogelijkheid van chatten te waarderen. De meeste ouderen vonden de chat minder geschikt om hun vraag aan de Advieslijn voor te leggen.

Omdat we graag ook jongeren op weg willen helpen met de vragen die er bij hen leven, besloten we dat de chat er zou komen. Kenmerkend voor de NPV-Advieslijn is een open oor en ruim persoonlijke aandacht bij die lastige (ethische) vragen waar niet altijd een eenduidig antwoord op te vinden is. Voorbeelden van die vragen:

  • Ik overweeg orgaandonor te worden. Kunt u mij daar wat meer over vertellen?
  • Onze moeder heeft de ziekte van Alzheimer en weigert te eten. Is sondevoeding goede zorg?
  • Mijn man en ik denken na over gezinsvorming en willen ook Bijbelse overwegingen daarbij betrekken. Welke informatie hebben jullie beschikbaar?

Chatten over zwangerschap

Gaan dat soort persoonlijke vragen wel samen met zo’n onpersoonlijk medium als de chat? Hadden de oudere deelnemers aan het onderzoek gelijk en zou het wel in een behoefte voorzien?

Allemaal vragen aan onze kant toen we de chat voor het eerst openstelden. Binnen een uur was het raak en meldde de eerste chatter zich. Het bleek een jongere met indringende vragen over een onbedoelde zwangerschap.

Aan het eind van het chatgesprek wisten we het zeker: persoonlijk aandacht bij lastige vragen en de chat gaan heel goed samen!  Chatten over zwangerschap bijvoorbeeld is heel goed mogelijk.

Hoe fijn is het als je snel én als je wil zelfs anoniem een stap kunt zetten in de richting van een oplossing of de hulp die je nodig hebt.

We begroeten u en jou graag op de chat, dus probeer het gerust zelf uit of het wat is.

Astrid is Manager van de afdeling Advies & Toerusting

Lastige (ethische) vragen via de chat: als dat maar goed gaat!

NPV-Zorg
altijd dichtbij

Bekijk onze afdelingen

Onze thema's

Bekijk al onze thema's
Instead of show do a slideDown function